fredag 3 januari 2014

Nya bryggrummet


Nu har jag äntligen fått lite tid över till att få i ordning på det "nya" bryggrummet.

När vi flyttade in på Lyseng så var det en uthyrningslägehet i undervåningen, vi har nu öppnat upp ner till den och utökat huset med en extra våning, inte för att vi direkt har dåligt med plats...

Då blev det ett extra litet kök över som jag nu kan bruka som eget bryggrum och helt plötsligt så uppstår ett lyxproblem, vad ska jag fylla det med :)

Bryggutrustning så klart, men nu har jag bryggt i några år och har ändrat uppsättning flera gånger efter vad jag trott passat mig bäst ( tro mig när jag säger att när man börjar brygga aktivt så ändras prioriteringarna flera gånger )

Sagt och gjort så har jag tänkt att ge No Chill Brewing ett seriöst försök och sen tycker jag att det är kul att brygga och tråkigt att flaska. Ytterligare ett lyxproblem är att göra åt ölen jag brygger.

Med det i tanke så bestämde jag mig för att fokusera på en uppsättning som är optimal för att brygga ett 19 liters fat med öl på det mest bekväma sättet och där det blir ett bra flyt genom hela processen så att det inte ska behöva ta mer än fyra timmar från start till städat och klart.

Har provkört uppsättningen nu några gånger som det är uppsatt nu och landar mellan 4 och 5 timmar från start till färdig och då har jag inte satt in strike tank ännu. Får se om jag gör det, den tar ju en del utrymme och så länge det inte är större batcher att värma vatten till så går det hyfsat snabbt ändå.

Ute i garaget står det större bryggutstyret och det är ju inte värre än att byta runt lite om man skulle vilja, är i vart fall väldigt nöjd med uppsättningen som den är nu. Bara lite småfix kvar.






Kok och disk

Basmalt och gas

Utsikten från bryggrummet

80 liter mäskkärl 

Från 10C till kok på ca: 65 min

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar