måndag 24 februari 2014

No chill brewing

Nu har jag bryggt fem batcher med öl alla enligt metoden "No chill" och tänkte summera upp lite om vad min upplevelse med metoden är.

För det första, helt fantastiskt att kunna brygga en öl på lite drygt tre timmar. Inget slår enkelheten i den här metoden.

En annan fördel är när jag brygger sekventiellt och brukar jästkakan från en brygd till nästa osv. enkelt att kunna brygga när man har tid och bara tappa om och fylla på ny vört när det är dags.

Svårt att få klar öl, ölet smakar precis som det ska men det klarnar inte ut helt fullt ev. så kan man ju klarna i efterkant med hjälp av gelatin något som jag inte testat ännu men det kan vara en lösning.

Hållbarheten på vörten är inte så lång för mig som jag hört att andra har där dom har sparat vörten i mer än ett halvår.

Ska också testa lite hybrid metod nu framåt där jag tänker tappa vörten varm på dunk för att sedan kyla i dunken för att se om jag får ölet att klarna ut bättre.

Så uppsummerat så är det väldigt bekvämt och ölet smakar bra men ser inte riktigt så bra ut.

/C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar